vrijdag 4 april 2014

Superfoods! Wat zijn ze en wat doen ze?


Tegenwoordig wordt je omver geblazen van al die superfoods. Chia zaad, Goji bessen, Raw cacao etc 

Maar waar zijn ze eigenlijk goed voor en wat zit erin etc.
Ik ga het je vertellen!

Goji Bessen
deze rode besjes komen uit de Himalaya en zijn erg gewild. Het zijn echte vitamine C besjes! Ze zeggen dat een handje vol van deze besjes 500x meer vitamine C bevat dan Sinaasappels, jaja!. Daarbij versterken ze je immuunsysteem en zijn ze gewoon super gezond! In Azië worden de Goji Bessen al eeuwen gebruikt. Vooral voor als je ziek was. Ze hebben een zoetzure smaak en ik vind ze heel lekker :)







Chia Zaad

Oorspronkelijk komen deze zaadjes uit Mexico. Ze zitten bomvol met vezels, proteïnen, mineralen, antioxidanten en omega 3 vetzuren. En ik hoor je al denken euhh oke? Wat doet het met mij? Nou, vezels zorgen ervoor dat koolhydraten langzamer worden opgenomen waardoor je langer vol zit en minder snack neigingen krijgt en ze zijn goed voor je bloedsuiker spiegel. Proteïnen houden je lichaam fit en gezond. Mineralen zorgen voor meer energie. Antioxidanten zorgen ervoor dat je een gezonde huid hebt, super voor een wat ouder wordende huid. En Omega 3 verzuren verbetert de werking van je hersenen, verlaagt je cholesterol, verhoogt je weerstand en je hebt minder risico op hart- en vaatziekten!



Rauwe Cacao
YEAH! Jaja, als je net als ik ook zo gek bent op chocola is dit er eentje voor jou! Je moet het niet gewoon gelijk eten want dan is het echt niet lekker! Heeeel bitter. Maar als je het in een receptje doet zoals mijn gezonde brownies! Of in een smoothie is het gewoon super lekker en smaakt het gewoon naar chocola! Er zitten hartstikke veel antioxidanten, mineralen en vitaminen in. Maar hoe kan dat dan? Nou simpel, rauwe cacao is niet verhit in een oven boven 42 graden dus alles zit er nog in! En weetje, er zit ook nog eens het verliefdheidsstofje fenylethylamine in! I'm in loveee!!!







Moerbeien.


Deze besjes. beien, bolletjes, dingetjes zien er een beetje vreemd uit, vind ik. Ze zijn rond met ribbeltjes. Maar gewoon niet kijken want ze zijn super lekker! Ze hebben iets weg van honing, zijn een beetje fruitig en crispy. En het zijn zeker Superfoods want ze hebben super veel gezonde stoffen. Zoals ijzer, vezels, vitamine C, eiwitten, calcium en antioxidanten. Mocht dat nog niet genoeg zijn zit er ook geen vet, natrium en suikers in. Ze verbeteren je bloeddruk en verbeteren je gezichtsvermogen! Veel he?! En even een paar tips: Doe ze in je smoothie, yoghurt of gewoon lekker als snackie.


Acai Poeder
Deze poeder is gemaakt van een paarse bes die uit het Zuid-Amerikaanse amazone gebied komt. Hij ziet er niet echt heel lekker uiit maar hij doet wel wonderen voor je lichaam. En! Hij is best wel lekker zoet! Hij zorgt dat de vetverbranding beter en sneller gaat en door de antioxidanten gaat hij het verouderingsproces tegen! Dat is mooi meegenomen! Ook zit hij nog bomvol vitamientjes. Doe de poeder lekker door je yoghurt of door je smoothie voor die healthy boost!
Dit was mijn stuk over een paar bekende superfoods! Zelf heb ik thuis ook wel superfoods liggen. Zoals Goji Bessen, Raw Cacao, Kokos snippers en hazelnoten. En ik doe de Goji bessen door mijn thee, yoghurt en de Raw Cacao door mijn receptjes en smoothie. Acai poeder staat nog op mijn lijstje. Hopelijk hebben jullie hier wat aan gehad.
Liefs Noer xxx








Geen opmerkingen: